Gdy w niedzielę rano, przed śniadaniem leżymy dłużej w łóżku, i nagle czujemy zapach świeżego chleba wywołujący nagłe uczucie głodu, to jest to przykład tego, jak może na nas wpływać zapach. Kto nie myśli o palmach, plaży, słońcu i morzu, czując zapach kokosów i ananasów? Owoce te mają konkretny zapach, który przyczynia się do rozwoju naszej wyobraźni. Zapach wywołuje uczucia, których umysł nie może kontrolować. Węch jest "bramą duszy", mówią. Zapach jest najbardziej bezpośrednim ze wszystkich zmysłów. Zanim coś zobaczymy, to pachnie i zazwyczaj już wiemy, ze jest.

Czy zapachy mogą mieć istotny wpływ na nasze samopoczucie? 

Na nasze nosy działają tysiące różnych molekuł zapachu. Pobudzają one 20 mln neuronów węchowych. Te przekształcają zapach na sygnał elektryczny i powodują natychmiastową reakcję w mózgu, która odnosi się je do najgłębszego centrum sterowania, znanego jako układ limbiczny. Kontroluje on nie tylko samopoczucie, ale także pamięć o zapachach. Zgodnie z odbieranymi sygnałami do mózgu powoduje uwalnianie hormonów, które stymulują lub uspokajają pracę gruczołów i organów wewnętrznych. Tak powstają emocje, obniżone lub podwyższone ciśnienie krwi, przyspieszone tętno, lub zwiększone zmęczenie. To czy człowiek w towarzystwie wydaje nam się miły w dużej mierze zależy od zapachu.

Delikatny, przyjemny zapach (główne narzędzie aromamarketingu):

- Zmniejsza oddziaływanie negatywnych zapachów i poprawia jakoś powietrza

- Przyciąga uwagę klientów i gości

- Tworzy optymalny klimat w pomieszczeniu

- Stanowi dla klientów miłe, nowe doświadczenie podczas zakupów

- Wywiera pozytywny wpływ na zachowania klientów

- Przedłuża wizytę klienta, tam gdzie pachnie jest "ok"

- Zwiększa chęć zakupu, a tym samym obroty

- Tworzy poczucie komfortu i zaufania

- Motywuje pracowników oraz poprawia atmosfery w pracy

- Poprawia wydajność i kreatywność

- Tworzy znaczną przewagę konkurencyjną

Wszystkie z tych dobrych stron można odnieść do każdego profilu działalności.Możesz stworzyć znaczącą przewagę konkurencyjną i Twoi konkurenci zostaną o "nos" z tyłu.
Aroma
Marketing w Japonii i Stanach Zjednoczonych był stosowany dawno temu i nic nowego tu nie wymyślimy. Liczne badania naukowe, takie jak badania przeprow
adzone przez Uniwersytet w Paderborn pokazały dramatyczne wyniki:

- Zatrzymanie klienta w miejscu sprzedaży wzrosło o 15,9%

- Przyjemny zapach w pomieszczeniu spowodował wzrost gotowości klientów do zakupu o 14,8%

- Wzrost sprzedaży - zakupy impulsowe o 6%

(Źródło: Badania i zachowanie konsumpcji UNI Paderborn, Anja Stohr)