W Europie Środkowej i Wschodniej - odmiennie niż w innych częściach świata - merchandising bywa kojarzony jako sposób prezentacji towarów w sklepach wielkopowierzchniowych, jest sztuką podnoszenia efektywności sprzedaży towarów masowych i w masowej skali poprzez wykorzystanie topografii sklepu oraz elementarnych zasad psychologii społecznej, sztuki prezentacji produktów, budowania skojarzeń klientów oraz stosowania różnorodnych chwytów marketingowych.

Merchandising w tym drugim znaczeniu, to sposoby wpływania na zachowania klientów poprzez wystrój pomieszczenia i sposób prezentacji towarów w celu zwiększenia sprzedaży, zainteresowania odbiorców a nawet zwiększeniu subiektywnej wartości towaru w oczach klienta.

 WIKIPEDIA

W drugiej definicji nie ma znaczenia gdzie sztukę prezentacji się uprawia, czy to sklep wielkopowierzchniowy czy mały sklepik osiedlowy. Wydaje się to bardziej prawidłowe, jest to w tym momencie pojęcie szersze.

Nowoczesny merchandising korzysta szerzej z umiejętności budowania skojarzeń klientów, która zwiększa subiektywną wartość towaru. Prawidłowe, profesjonalne przedstawienie produktu uzupełnia się elementami takimi jak:

 

  1. odpowiednie oświetlenie i standaryzacja kolorów
  2. ubiór sprzedawców i prezenterów
  3. muzyka
  4. odpowiedni nastrój, klimat zakupów, np. sklep firmowy piekarni - smakowity zapach świeżego pieczywa
  5. uprzejma obsługa, fachowa wiedza sprzedawców.

 

Merchandising jest więc wielkim narzędziem w rękach producentów. Może być również ważnym narzędziem dla małych sprzedawców, którzy poświęcają czas na "dopieszczanie" miejsca sprzedaży. Zadania jakie spełnia to m. in:

 

  1. pozwala silniej dotrzeć do świadomości odbiorcy, ukazując mu w sposób wyjątkowy cechy produktu
  2. pozwala na uzupełnienie prezentacji produktu o elementy aktualnej kampanii reklamowej
  3. jest narzędziem do zwrócenia uwagi kupującego na konkretną markę
  4. umożliwia wysunięcie na pierwszy plan produktów z aktualnych promocji